Játékosan tanulás

A jövő iskolája nem is a Földön, hanem a felhőben lesz?

Egy úttörő koncepció és egy érdekes kísérletsorozat Indiában

2019. november 21. | |  0 |

A jövő iskolája nem is a Földön, hanem a felhőben lesz?

Sugata Mitra indiai származású professzor „Lyuk a falban (Hole in the Wall)” címmel indított kísérletsorozatot. Tapasztalatait egy nagysikerű TED előadásban osztotta meg a világgal. Az előadásban kitért a jelenlegi oktatási rendszer eredetére is. Bemutatja, hogyan tanítják egymást a gyerekek.

Többször is megnéztem ezt a videót, mert nagyon tetszett az ötlet, több okból is:

  1. A Felhő iskola nem helyhez kötött, nincsenek határok, nem kell hozzá iskolaépület.
  2. Olyanok is tanulhatnak a Felhő iskolában, akiknek amúgy nem volna alkalma tanulni.
  3. Lehetővé teszi az önálló tanulást és azt is, hogy a gyerekek egymást is tanítsák.

A videó magyar felirattal is megtekinthető.

Néhány fontos gondolat az előadásból:

Oktatási rendszer

A jelenlegi oktatási rendszer (amit mi poroszos oktatási rendszernek nevezünk) körülbelül 300 éves műltra tekint vissza. A Brit Birodalom alkotta meg, amikor még nem voltak számítógépek és telefon. A professzor ezt a rendszert Bürokratikus Adminisztrációs Gépezetnek nevezi, melynek működtetéséhez rengeteg emberre volt szükség. Az embereket egy másik gépezet, az iskola állította elő futószalagon.

„Az embereknek egyformának kell lenniük. Három dolgot kell tudniuk: Szép kézírásuknak kell lenni, mert az adatok kézzel íródtak; tudniuk kell olvasni; és fejben kell tudniuk szorozni, osztani, összeadni és kivonni. Annyira egyformáknak kell lenniük, hogy egy tetszőlegesen kiválasztott új zélandi embert ha Kanadába helyezünk akkor ő azonnal működőképes lenne az új helyen.”

A mai iskolarendszer elavult. Ma már nem kell tudni szépen írni, fejben számolni. Az olvasásra ma is szükség van, sőt meg is kell érteni az olvasottakat. Azt még nem tudjuk, hogy a jövőben milyen szakmákra lesz szükség. Annyit tudunk, hogy a legtöbb munka nem lesz helyhez és időhöz kötve és a „munkaköri leírások”-at is maguknak alkotják majd az emberek.

Lyuk a falban

A kísérletsorozatot egy érdekes kérdésfelvetés indította útjára:

„...vajon mért van az, hogy a gazdag embereknek csupa fantasztikusan tehetséges gyereke van. Mit csinálnak a szegények rosszul?”   

A professzor egy indiai nyomornegyedben lévő ház falán vágatott egy lyukat és belehelyezett egy számítógépet. Néhány óra leforgása után a gyerekek már egymást tanították a böngészésre. Először azt gondolta, ez lehet akár véletlen is, ezért több helyen és több alkalommal megismételte ezt a kísérletet. Mérésekkell bizonyította, hogy

„...kilenc hónap alatt egy csoport gyerek bármilyen nyelvű is legyen, egy számítógéppel magára hagyva, egy nyugati irodai alkalmazott szintjéig eljut. »

 Később több más témára is kiterjesztette a kísérletet, például az angol kiejtés tökéletesítésére egy nyelvfelismerő szoftvert alkalmazott, amelynél a gyerekeknek addig kellett ismételgetniük az angol szavakat, míg a gép fel nem ismerte őket.

Nagyi felhő

Egy másik érdekes kísérletben a DNS molekulákról töltött le a gépről mindenféle publikációt. A gyerekek saját maguktól eljutottak nulláról 30%-os szintre, de mint tudjuk, az elégséges szinthez 50% kell. Ezért a professzor megkért egy 22 éves hölgyet, hogy segítsen nekik. Mivel egyikük sem értett a biotechnológiához, úgy határoztak, bevetik a „nagyi módszer”-t.

„Állj mögéjük! Bármit csinálnak csak mondd nekik hogy: »Tyűha! Ezt meg hogy csináltad? Mi a következő oldal? Húú, amikor én ennyi idős voltam biztos nem lettem volna erre képes!« »Tudod a nagyik folyton ezt csinálják.«"  

Két hónap alatt a teszteredmények 50%-osra javultak. A kísérlet eredményén felbuzdulva a professzor elkezdett nagymamákat toborozni Nagy-Brittanniában. Hirdetésére több, mint 200 nagymama jelentkezett, akikkel létrehozta a „Nagyi felhő”-t, melynek lényege, hogy ha egy gyerek elakad valaminben a világ bármely pontján, egy lelkes nagymama a segítségére siet.

Önszervező Tanuló Körök

Szerintem amit látunk, a tanulás az nem más, mint az önszerveződő oktatás terméke. Ha hagyjuk, hogy a tanulási folyamat magától kialakuljon, akkor a tanulás beindul. Nem nekünk kell tanítani. A tanulásnak teret kell engedni. A tanár csak beindítja a folyamatot és csodálattal telve hátradől és bámulja, ahogy a tanulás életre kel. Szerintem minden jel erre mutat.  

Önszervező Tanuló Körök létrehozásával az egész világon el lehet terjeszteni ezt a módszert és bizonyítani, hogy működik Erre bátorít bennünket Sugata Mitra pofesszor. Az eddigi tapasztalatokat és eredményeket megtalálhatod a https://www.theschoolinthecloud.org/ weboldalon. 

Ha tetszett a videó, írd meg a véleményedet kommentben!

Értesülj elsőként az újdonságokról, iratkozz fel a hírlevélre!

Feliratkozom

Amennyiben érdekel a téma további előadásokat is találhatsz itt:

internetiskolaiskolán kívüli tanulásoktatási rendszerönálló tanulásvideó

Hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.

Facebook-hozzászólásmodul