Játékosan tanulás

8 lépéses program a tuti ötös kiselőadáshoz / projektmunkához

Hogyan készüljünk fel egy bemutatóra?

2019. október 3. | |  0 |

8 lépéses program a tuti ötös kiselőadáshoz / projektmunkához

Egy projektmunka vagy kiselőadás elkészítése sokkal nagyobb feladat, mint egy átlagos házi feladat. Általában az ilyen feladatoknál elvárás, hogy ne a tankönyvben található információkat tartalmazza, hanem annál bővebb vagy mélyebb ismereteket. Éppen ezért nagyon sokszor kutatómunkát is kell végezni és a tervezés is szükséges.

A tervezés lépései

1. A tervezési idő kijelölése

A feladat kiosztása után, lehetőleg 1-2 napon belül jelöljünk ki egy tervezési időt. Egy üres papírral és a projekttel kapcsolatos összes feljegyzéssel vonuljunk el az ideális tanulóhelyre.

2. Projekt fő adatainak megadása

A lap tetejére írjuk fel a projekt címét és a beadási határidőt. Ezt a határidőt célszerű a személyes naptárba is bejegyezni. Ki kell számolnunk, hogy hány napunk van a beadási határidőig.

3. A téma átgondolása

Olvassuk át a jegyzeteinket a következő kérdésekre gondolva:

  • Mit kért a tanár, mi a feladat?
  • Mi a projekt célja?
  • Mi a projekt tárgyának a végső megjelenési formája, például 5 oldalas szöveges leírás, 2 perces beszéd, 15 diából álló diavetítés stb.
  • Van-e írásbeli feladatmeghatározás, útmutatás a projekt kivitelezéséhez?
  • Vannak-e speciális követelmények a kivitelezésre vonatkozóan?

Szánjunk elég időt a feljegyzések átolvasására és ha összeállt a kép a fejünkben, akkor írjuk a lap tetejére a cím alá a projekt összefoglalását

4. Mentális filmvetítés

Kényelmesen helyezkedjünk el, lazítsuk el magunkat és kapcsoljuk be a mentális vetítőgépünket. Nézzük meg a filmet, ami rólunk szól, amint éppen a projekten dolgozunk. Először képzeljük el a kezdést, ahogy felvázoljuk a témát, majd lássuk magunkat ahogy anyagot gyűjtünk a kutatáshoz a könyvtárban vagy az interneten. Lássuk magunkat, ahogy olvasunk és jegyzetelünk, rendezzük a jegyzeteket, vagy vázlatot készítünk. Lehet, hogy éppen interjút készítünk valakivel, vagy kísérletezünk. Tekintük át a teljes folyamatot, írás, ellenőrzés, gépelés, helyesírás-ellenőrzés, formázás, stb. Élvezzük a happy end-et a film végén, amikor az osztály előtt bemutatjuk az elkészült projektmunkát. Mi vagyunk a film rendezői, tehát tegyünk bele mindent, amitől ez a film kasszasiker lesz. Ne hagyjunk ki semmit, ami fontos lehet, legyen szó akár tevékenységről, eszközről, anyagról, emberről vagy költségekről.

5. Jelenetek megtervezése

Ha kész a film írjunk le mindent, amit a filmben láttunk. Melyek lesznek a fő jelenetek, mely jelenetekhez milyen tevékenységek kapcsolódnak (például, témaválasztás, első vázlat, stb. Minden lépést írjunk fel a papírra.

6. Lépések sorba rendezése

Tegyük sorba a lépéseket. A nagy jeleneteket jelöljük számmal, a jelenethez tartozó tevékenységeket pedig beűvel (például 1A, 2C, stb.)

7. Időszükséglet meghatározása

Becsüljük meg az egyes lépések időigényét és írjuk be a szükséges óraszámokat a tevékenység után. Adjuk össze az óraszámokat.

8. Ütemezés tervezése

Tervezzük meg a szükséges napi időráfordítást űgy, hogy néhány nappal a megadott határidő előtt végezzünk az összes feladattal. Így lesz némi időtartalékunk arra az esetre, ha valamelyik tevékenység több időt igényel. Minden részhez rendeljünk egy határidőt külön is, ez segíteni fog, hogy ellenőrizzük a haladásunkat.

Még ha látszólag messze is van a határidő, ne halogassuk a kezdést, kezdjük el minél hamarabb forgatni a filmünket!

Értesülj elsőként az újdonságokról, iratkozz fel a hírlevélre!

Feliratkozom

bemutatóiskolakiselőadásönálló tanulásprojektmunka

Hozzászólás

A hozzászóláshoz be kell jelentkezned.

Facebook-hozzászólásmodul